Wednesday, 30 June 2010

KELAH TERCANTIK DI MALAYSIA

Negeri manakah yang mempunyai kelah yang tercantik?Orang kata Terengganu....betul tak betul wallahua'lam.Tapi pengalaman aku bela ikan kelah ni, semua ni bergantung pada warna air.Sebab aku pernah dapat ikan kelah merah dan bela , tapi akhir jadi warna biasa aje...
Kita tengok air kat taman negara, kalau hujan lebatpun dia tak keroh tapi jadi warna kemerahan disebabkan air yang bercampur dengan daun-daun gugur di lantai hutan.Jadi ikan kelah menjadi Merah.Apabila terdapat jalan lori-lori balak, apabila hujan air menjadi keroh, jadi ia mempengaruhi warna ikan kelah menjadi kuning keemasan.Ini pendapat aku saje....

6 comments:

Tokan said...

Saya mungkin dan hampir bersetuju dengan pendapat tuan. Jika tiada pendapat rakan-rakan lain yg menyanggah pndangan tuan, saya setuju dgn pendpt tuan 100%.

Hellin said...

klu nk tahu cantik ke tak... sila lah ke blog saye.. http://kelahmalaysia.blogspot.com/ mmg kelah trganu adalah yg tercantik... yg paling cantik dlm blog saye ialah kelah bunga.. org panggil kelah bunga psl die mkn bunga buah ara.... thanx..

faiz said...

saya bersetuju 101%... kualiti air mempengaruhi warna dan shape ikan kelah... kelah bara trggnu pun lama kelamaan akan pudar warna baranya sama jgu dgn kelah2 dri tmpat lain... cuma yg bezanya lama atau sekejap ia kekal bara@merah (sekiranya kualiti air rendah).. semua ini atas pengalaman sy dengan kelah. Ikan kelah yg diternak dri kecil saiz <2", bila cecah 3"-6" bntuk bdn n wrna ssik x power, tp ade cranya nak kekalkn seperti dri sungai...tq
www.mahseerhunter.blogspot.com

pijulrs said...

Sy telah cuba meletakkan kelah bara tembat n kelah kenyir.Selama 1-2bulan dlm tempat n diet yg sama,kelah tembat warna masih tetap cantik merah ekornya berbanding kelah kenyir yg pudar terus.

Anonymous said...

Nak kekal cantik, berilah makanan yang kandungan protinnya tak kurang 40%.

Nak kelah bara tembat cantik sila hubungi saya di 0125997802 atau 0169537956. Segala tips peliharaan akan diberikan.

Fasni Dungun.

Muhammad Farid said...

kelah merah bara sungai tembat memang cantik warna nya yang merah serta bentuk badan yg panjang..jika sesiapa yang berminat untuk mendapatkan ikan kelah bara sungai tembat hulu terengganu.ikan yang ditangkap liar dari sungai memang berkualiti..boleh hubungi saya..013-9899900.farid.